Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
Versnelde combinatieroute bachelor/master Kunsteducatie
Menu Versnelde combinatieroute bachelor/master Kunsteducatie

Studie

Studie

Deze versnelde combinatieroute bestaat voor een deel uit een onderwijsprogramma waarin je wordt voorbereid op het docentschap door onder andere vakdidactiek en het lopen van stages. Daarnaast ga je dieper in op de kunsttheorie en maak je uitgebreid kennis met Arts-Based Research. Je leert grondig te reflecteren en je stelt prangende vragen – ook aan jezelf. Je doet onderzoek naar sociaal-maatschappelijke vraagstukken en leert te balanceren tussen engagement en kritische distantie, visie en reflectie en tussen willen begrijpen en bewust ongrijpbaar durven laten.

Jaar 1: Bachelor DBKV op Maat

In het eerste studiejaar (van september t/m juli) volg je het reguliere onderwijsprogramma van de tweejarige bacheloropleiding DBKV op Maat Arnhem. Tijdens deze periode breng je anderen in aanraking met kunst en design, ook mensen voor wie dat niet zo vanzelfsprekend is. Je stimuleert hen tot maken in de ontwikkeling van hun eigen talent en je haakt aan bij persoonlijke en maatschappelijke vragen. Je laat ervaren wat kunst teweeg kan brengen en hoe het is om uiting te geven aan wat je bezighoudt. De lesdagen van de opleiding zijn op dinsdag en vrijdag van 9.15 – 16.30 uur. Stages zijn mogelijk binnen de genoemde lesdagen en worden geregeld via het stagebureau.

Vakken

Het onderwijsprogramma gaat uit van een kerncurriculum van theorie- en educatievakken dat in studiegroepen wordt gevolgd. Het gaat dan om vakken als leerpsychologie en onderwijskunde, ontwikkelingspsychologie, vakdidactiek, kunst- en cultuurgeschiedenis, actualiteit, fotografie, kunsttheorie, filosofie en onderzoeksvaardigheden. Je doet kennis op over leren, speciale doelgroepen en sociale psychologie, maar ook over het ontwikkelen van lessen, lesmateriaal en methodes. Daarnaast begin je ook aan je eerste stage.

Het studieprogramma biedt een brede en verdiepende basis, met steeds meer mogelijkheid om binnen de vakken tot een eigen invulling te komen. Je studeert samen met studenten met verschillende leeftijden en achtergronden, met als belangrijke overeenkomst dat iedereen een opleiding tot kunstenaar of vormgever heeft afgerond. Deze diversiteit aan ervaring, opleiding en artistieke praktijken geeft een extra dimensie aan de studie.

Foto: Duncan de Fey

Jaar 2: DBKV op Maat / Master Kunsteducatie

In de eerste zes maanden van jaar 2 (van november t/m februari) volg je op dinsdag en vrijdag vakken uit het onderwijsprogramma van DBKV op Maat. Vakken die je in deze periode kan verwachten zijn: sociale psychologie en cultuur, didactiek van kunsttheorie en filosofie. Daarnaast start je ook met het schrijven van een logboek, voer je tutorgesprekken met een docent van de master Kunsteducatie én schrijf je je bachelor eindonderzoek in de vorm van een essay.

Is het bachelor theorieonderzoek op niveau volledig afgerond en krijg je een 'go' om het mastertraject te volgen, dan stroom je het tweede halfjaar in bij de master Kunsteducatie en start je met module 3 van het onderwijsprogramma. Je krijgt dan iedere maandag les in Zwolle.

Module 3:

In module 3 verdiep je je in je rol als artisteducator en veranderaar. Dit doe je door een (klein) onderzoeksproject op te zetten en uit te voeren, gericht op verandering of transformatie. In deze module ligt de focus op het ontwikkelen van een onderzoeksproject plan (OPP) in samenwerking met andere onderzoekspartners. Je verkent en experimenteert met verschillende arts-based en actiegerichte onderzoeksmethoden. Naast het ontwerpen van een onderzoeksproject, ontwerp je ook artistiek-educatieve interventies en voert deze (deels) uit. Je oefent met visuele reflectietechnieken, met film als vast onderdeel. In deze module komen ook projectmanagementvaardigheden en interdisciplinaire samenwerking aan bod.

Deze versnelde route was precies wat ik zocht. Het is voor mij dé manier om de kunstenaar in mij te verbinden met het vak van docent. Ik ben op zoek naar meer diepgang en wil er vooral achterkomen wat ik nou écht wil overbrengen tijdens mijn fotografielessen"

Kristel Lens - student combinatieroute Bachelor/Master Kunsteducatie

Jaar 3: Master Kunsteducatie

In het derde jaar (september t/m juni) van deze combinatieroute volg je het reguliere onderwijsprogramma van de master Kunsteducatie.

Module 4:

In module 4 ga je dieper in op het in module 3 opgestarte (arts-based) onderzoeksproces, waarbij verschillende kwalitatieve onderzoeksmethodologieën op meer verdiepende wijze aan bod komen. Je verwoordt je artistiek-educatieve onderzoek(-proces) en de uitkomsten in een verslaglegging/documentatie in een door jou gekozen medium en reflecteert daarbij kritisch op de uitvoering, resultaten en gewonnen inzichten. Module 4 is de opmaat naar het afstuderen: immers, alle inhoud, technieken, informatie, uiteenzettingen en verbredingen van fase 2 dragen bij aan de ontwikkeling en de aanscherping van de positionering als artisteducator, met diens authentieke signatuur. Tijdens de module presenteer je je onderzoek(resultaten) aan vertegenwoordigers van het werkveld.

Module 5 & 6: Gemotiveerde interventies in praktijk

Tijdens module 5 en 6 verschuift de focus terug naar jouw eigen onderzoeksvraag. Op je werkplek in de praktijk voer je een artistiek-educatief onderzoeksproject uit. Dit project vormt de afsluiting van je opleiding. Tegelijkertijd fungeert het als startpunt van alles wat daarna komt. De vaardigheden en inzichten die je tijdens de master hebt verworven, neem je mee in je dagelijkse bezigheden, net als de open en onderzoekende blik waarmee je de wereld tegemoet hebt leren treden.

De nadruk in deze tweede fase ligt op Arts-Based Research: verschillende onderzoeksmethodes worden met elkaar gecombineerd om een vraag vanuit verschillende perspectieven te verkennen en te beantwoorden. Door diverse invalshoeken als vertrekpunt te nemen, combineer je het beste van twee werelden, wat tot de meest onverwachte en waardevolle resultaten kan leiden.

Partners en samenwerking

De masteropleiding heeft een vast team van ervaren docenten en werkt samen met gerenommeerde en diverse (inter)nationale gastdocenten en externe partners. Samen zorgen ze voor een rijk programma, gevuld met uitwisselingen, excursies, seminars en congresbezoeken. De master Kunsteducatie heeft verschillende raakvlakken met de international Master Artist Educator (iMAE). Gedurende het jaar wordt er dan ook af en toe samengewerkt met de iMAE masterstudenten: zo staat er een excursie naar Belfast in Noord-Ierland op het programma, waar de iMAE studenten gedurende enkele maanden aan hun projecten werken. Andere relevante partners en samenwerkingen van de master Kunsteducatie:

Stages

Als onderdeel van DBKV op Maat volg je zowel in het eerste als in het tweede jaar een binnenschoolse stage. Je leert hoe je als docent kunt werken met verschillende doelgroepen binnen het onderwijs. Binnenschoolse stages variëren van basis- en voortgezet onderwijs tot mbo. Tijdens de master (dus de laatste fase van het traject) werk je mee aan verschillende projecten, die als buitenschoolse stage worden meegeteld. Zowel DBKV op Maat als de master Kunsteducatie hebben veel contacten met het werkveld en kunnen daardoor goede stageplekken aanbieden.

Queer-kunstwerk van Patrick Verhoeven, alumnus Master Kunsteducatie

Vrijstellingen

Omdat je twee deeltijdopleidingen in drie jaar afrondt, worden er voor beide opleidingen vrijstellingen gegeven voor bepaalde vakken. De vakken waar je bij DBKV op Maat voor bent vrijgesteld zijn met name de beeldende vakken.

Wat je nog meer moet weten

De eerste fase (DBKV op Maat) volg je in Arnhem. De lesdagen van de opleiding zijn op dinsdag en vrijdag van 9.15 – 16.30 uur. De tweede fase (Kunsteducatie) volg je in Zwolle. Daar wordt gewerkt met één vaste collegedag per week, op maandag. Die dag beslaat uit 6 tot 10 contacturen. Naast de contacturen heb je tijd nodig voor zelfstudie: zo'n 10 tot 14 uur per week. De feitelijke studielast kan natuurlijk wat verschillen per persoon en per periode. Ook is het goed om rekening te houden met drie verschillende excursies: in jaar 1 ga je op een driedaagse excursie naar het buitenland, in jaar 2 ga je een op een tweedaagse excursie binnen Nederland en in het derde jaar ga je vijf dagen naar het buitenland voor een excursie. 

Welke studenten volgen deze combinatieroute?

Omdat het hier om een deeltijdtraject gaat, zijn er veel studenten die deze combinatieroute combineren met een baan en een gezin. Het gaat in de kern om studenten die zowel een mastertitel als een volledige lesbevoegdheid willen halen. Het versnelde studietraject is onder andere bedoeld voor:

  • Autonome beeldend kunstenaars en vormgevers met een afgeronde hbo-kunstopleiding in Fine Art of Vormgeving;

Het versnelde traject is ideaal voor ambitieuze studenten met een open en onderzoekende houding die gericht is op innovatie. Vooral de laatste anderhalf jaar ga je tijdens de master Kunsteducatie intensief het gesprek aan met andere studenten en met jezelf. In een doorlopend proces bepaal je jouw positie: door continu te reflecteren op je eigen handelen, door te maken, te doen en te onderzoeken. Stukje bij beetje, en steeds krachtiger, geef je vorm aan jouw positie, beredeneer je waarom je staat waar je staat en waarom je doet wat je doet.

Loop je ergens tegenaan? Tijdens DBKV op Maat heb je een slb'er en tijdens de Master Kunsteducatie heb je een persoonlijke tutor die ondersteuning biedt wanneer je daar behoefte aan hebt, zowel inhoudelijk als procesmatig.

Kosten

Voor deze versnelde combinatieroute hoef je ieder studiejaar maar één keer het wettelijke collegeld te betalen. Wanneer je niet eerder een docentenopleiding of een opleiding in de zorg hebt gevolgd, betaal je in de meeste gevallen het wettelijke collegegeld van 2143,-. Gebruik de ArtEZ collegegeldwijzer om eenvoudig te berekenen of dit tarief op jou van toepassing is. Houd naast het collegegeld rekening met boekengeld, materiaalkosten en geld voor excursies. Als deeltijdstudent kun je bij DUO een tegemoetkoming studiekosten lerarenopleiding aanvragen. Wanneer je al in het onderwijs werkzaam bent, kun je in aanmerking komen voor een lerarenbeurs

Raadpleeg voor mogelijke vergoedingen verder de websites van DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs), de belastingdienst en ArtEZ