Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Yentl Staller

Artisteducator in Theater
Bachelor
Artez_full set_highres-74-DSCF2206-bewerkt
Artez_full set_highres-74-DSCF2206-bewerkt

Stages

  • Het Wilde Westen, performer en onderzoeker bij interdisciplinaire improvisatieperformances Common Stage
  • Agora Groesbeek, geven van inspiratiesessies
  • Notre Dame Nijmegen, voorstelling maken met HAVO3 als theatervakdocent
  • Schippers&VanGucht, geven van kunsteducatieve workshops op basisscholen

Voorstellingen

  • Bos is een bundel langwerpige voorwerpen – Collectief ZOEK op festival de oversteek, Nijmegen-Lent
  • SAD PEOPLE speelt BOL in de Stingerbol, Ede
  • SAD PEOPLE speelt BLOB in Zaal 3, Den Haag
  • Afstudeervoorstelling DIXI (this isn’t working right now but we’re on it)

Voor mijn afstudeervoorstelling bezocht ik samen met mijn spelers verlaten bouwplaatsen en andere plekken die leeg lijken of overhoopliggen. Hoe ervaren we deze plekken? Hoe geven we ze vorm en hoe geven ze ons vorm? In het maakproces onderzochten we de binnen- en buitenruimtes van zaal 3 op ArtEZ als onderzoek naar theater als tussenruimte. We vroegen ons af hoe de rollen van toeschouwer, ruimte en speler inwisselbaar kunnen zijn, als de ruimte ook een medespeler is. We verzamelden onze ontdekkingen en mislukkingen in DIXI (this isn’t working right now but we’re on it). 

Wie ben je als maker/kunstenaar?

Als artist-educator ben ik altijd op zoek naar nieuwe vormen van theater en kunsteducatie, die op het grensgebied liggen van de theatrale en de actuele werkelijkheid.
Ik werk intuïtief, spelenderwijs en ontstaansgericht, door de mogelijkheden te ontdekken van wat er al is. Dit begint voor mij bij ruimte en de mensen in de ruimte, hoe deze zich tot elkaar verhouden.

De kracht van theater ligt voor mij in het hier en nu, in het ervaren van een gezamenlijk moment, dat constant in verandering is en iedereen anders ervaart. Als maker geef ik die ervaring vorm, door de poëzie van het alledaagse te zien en beroep te doen op onze verbeeldingskracht. Zo hoop ik voor de ander ruimte te scheppen om de buitenwereld, onze binnenwereld en de interactie daartussen beter te leren begrijpen.

Wat heb je geleerd in je opleiding waardoor je dit werk hebt kunnen maken?

 Taal is zowel verwarrend als verhelderend, omdat we allemaal iets anders voor ons kunnen zien bij hetzelfde woord. Een idee bestaat pas echt als het je het naar buiten brengt, formuleert of uitprobeert. Een los idee krijgt pas betekenis in de context van het geheel. Het benoemen van de wereld (die je maakt) is ook het (her)scheppen van de wereld. Op de opleiding heb ik geleerd hoe ik in vaktaal kan communiceren over mijn werk en stroom aan ideeën, zodat ik mijn verbeeldingskracht en fysieke intuïtie bewuster in kan zetten in verschillende contexten. 

Waar haal je je inspiratie uit?

 Alles wat ik in het dagelijks leven tegenkom kan mij inspireren. Bouwplaatsen, albumcovers, huishoudelijke of audiovisuele apparaten, verloren spullen, toevallige ontmoetingen, het weer, objecten en materiaal om in te kunnen verdwijnen… zolang ik maar de tijd neem om het met al mijn zintuigen waar te nemen en me blijf verwonderen. Ik fascineer me het meest over de dingen die raken aan een gevoel dat niet direct te duiden of te verklaren valt, maar bijna iedereen kan herkennen. Bijvoorbeeld melancholie.

Never to get lost is not to live, not to know how to get lost brings you to destruction, and somewhere in the terra incognita in between lies a life of discovery. 
Rebecca Solnit

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 7 mei 2024

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.