Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Dutch Fashion Photography: Liquid Bodies and Fluid Faces

Fashion
Boek hoofdstuk

Samenvatting: Zwarte leren jasjes, witte of gestreepte T-shirts, skinny jeans en gestyled haar voor de perfecte slordige out-of-bed look. Dit zijn kenmerken van de 'French touch boys', een van de vele sociale groepen die de Nederlandse fotograaf Ari Versluis en styliste Ellie Uyttenbroek hebben gefotografeerd voor hun project Exactitudes. Versluis en Uyttenbroek staan bekend om de bijzondere wijze waarop zij sinds 1994 tal van sociale identiteiten systematisch hebben gedocumenteerd, waarbij ze steeds twaalf personen tegen een witte achtergrond fotograferen en op één pagina rangschikken in vier rijen van drie modellen.

Willekeurige mensen die ze in de straten van verschillende steden tegenkomen, worden ingedeeld in veel verschillende sociale groepen met gemeenschappelijke kledingvoorschriften en kenmerken van hun uiterlijk, wat wordt benadrukt door hun gelijksoortige poses. Exactitudes visualiseert de macht van het modesysteem om subculturele groepen te labelen en te construeren, en tegelijkertijd identiteiten te codificeren. De elegante oppervlakken die onze menselijke lichamen 'modelleren' kunnen zo vorm geven aan gecodificeerde, schijnbaar statische en vaste sociale groepsidentiteiten.

Maar, zoals in dit hoofdstuk wordt betoogd, de materiële modeobjecten maken tegelijkertijd een creatief spel met individualiteit mogelijk, waarbij wordt geëxperimenteerd met identiteit als een vloeiende en flexibele dimensie. Modefotografie kan dienen als spiegel van deze sociaal-culturele dynamiek in de hedendaagse consumptiecultuur. In tegenstelling tot Exactitudes, dat laat zien hoe kleding de identiteit kan fixeren, zijn er talrijke modefotografen die zich in de eerste plaats richten op de inherente dynamische aard van identiteit. Deze fotografen bewegen zich vaak tussen experimenteel en commercieel werk, en creëren regelmatig vervreemdende beelden van 'gemodelleerde' lichamen.