Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Juultje Schmidhamer

Artisteducator in Theater
Bachelor
Artez_full set_highres-54-DSCF1799-bewerkt
Artez_full set_highres-54-DSCF1799-bewerkt

Stages

  • 2turvenhoog, residentie op een peuterspeelzaal binnen het project Jong Beginnen, 2024
  • Theater Artemis, Het Showorkest van Theater Artemis, educatie maken, 2024
  • Vrije school Zutphen, lesgeven, 2022
  • MBO theater Rijn IJssel, maker voorstelling ‘De fanfare keert: om’, 2023
  • Vrije school Arnhem, voorstelling maken, 2023
  • Protest Supplies Store Arnhem, teamlid, 2022

 Wie ben je als maker/kunstenaar?

Als kunstenaar zie ik mezelf als een beeldende theatermaker die werkt vanuit verwondering. Ik fascineer me door de eenvoud van de dingen. Ik zoek naar detail, de kunst in het alledaagse en heb een fascinatie voor objecten. Ik vertrek vanuit materiaal dat het beginpunt wordt van een interactie. Ik kijk naar de dingen om me heen en neem ze opnieuw waar. Ik wil de kleine onopvallende dingen van het alledaagse een podium geven. In het alledaagse zit het banale.

Ik ben een maker die maakt in het moment, vanuit improvisatie. Soms zie ik theater waarvan ik denk ‘dit had nooit bedacht kunnen worden’. Daar gaat theater voor mij over. Het bijzondere aan theatermaken is dat ik een ruimte kan vormgeven waarin dingen kunnen ontstaan die we niet kunnen bedenken. Het hoofdelijke denken en bedenken doen we als mensen al genoeg, maar iets vinden wat in een moment ontstaat, dat is pas speciaal. De theaterervaring wordt dan eigen, persoonlijk, moment- en locatie gebonden. Wat ik maak lijkt misschien toevallig of per ongeluk, maar uiteindelijk is alles precies gekozen.

Kun je iets vertellen over je stage?

In mijn vierde jaar heb ik stage gelopen bij 2turvenhoog. 2turvenhoog is een platform voor theater voor de allerkleinsten (0-6 jaar). Binnen het project ‘Jong Beginnen’ van 2turvenhoog deed ik artistiek onderzoek op een peuterspeelzaal in Almere. 2turvenhoog is een platform voor (podium) kunstenaars die werk onderzoeken, maken en presenteren in relatie tot jonge kinderen, met elk jaar een festival.

Ik heb altijd het idee gehad dat mijn verbeeldingswereld op de een of andere manier aansluit op dat van kinderen. Ik maak niet-gedefinieerd en niet-chronologisch theater. Ook denk en verbeeld ik abstract. Ik vroeg me af wat ik als maker kon leren van de allerkleinsten en op welke manier mijn verbeeldingswereld aan zou sluiten bij die van hen.

In mijn afstudeeressay onderzoek ik de vraag: Waarin kan ‘theater voor de allerkleinsten’ een voorbeeld zijn voor de praktijk van de artisteductor in theater? Als onderdeel van mijn afstudeer stage en -essay maak ik een performance, De Verzamelaar. Een theatraal onderzoek in relatie tot de allerkleinsten op een peuterspeelzaal. Te zien op het opleidingsfestival Meanwhile: Made In Process.

Wat zijn je ambities en toekomstplannen?

Ik zie mezelf op een plek met vrije ruimte voor artistiek onderzoek. Ik wil mensen inspireren tot het gebruiken van de verbeelding. Ik wil anderen anders laten kijken naar het alledaagse, laten zien wat er al is en dat op een voetstuk zetten. Ik zie mezelf werken in co-creatie, in uitwisseling met anderen.

In mijn stage bij Theater Artemis liep ik mee met de workshop bij de voorstelling Diarree is mijn lievelingskleur. Onderdeel van de workshops was een filosofisch gesprek met groep 7 en 8. Ik kwam erachter dat dit bij mij past en ik me hierin zou willen verdiepen.

Waar haal je je inspiratie uit?

Ik haal inspiratie uit ogenschijnlijk onbelangrijke dingen, uit de boeken en essays van de Franse schrijver Georges Perec, aan toevallige composities op straat van de vergeten dingen, uit voorwerpen, gedichten van Roos Rebergen, het boekje Plogging van Jean-Michel Meyers, Het Benoem Project van BOG., het werk van Erwin Wurm, decors van Benjamin Verdonck …………

Waarom ben jij van waarde voor het werkveld?

Ik neem de tijd om te onderzoeken en aandacht te geven. In de wereld van nu waar er geen tijd lijkt om stil te staan, neem ik de tijd.
Ik kan schijnbare willekeurige objecten en verhalen poëtisch maken. Ik zie onopvallende details. In eenvoud zie ik het belangrijke.

 

Force yourself to write down what is of no interest, what is most obvious, most common, most colourless...antique shops, clothes, hi-fi, etc. Don't say, don't write 'etc'. Make an effort to exhaust the subject, even if that seems grotesque, or pointless, or stupid. You still haven't looked at anything, you've merely picked out what you've long ago picked out.
Ruimten Rondom, Georges Perec

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 7 mei 2024

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.