Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Joëlle Vaartjes

Artisteducator in Theater
Bachelor
Artez_full set_highres-48-DSCF1726-bewerkt
Artez_full set_highres-48-DSCF1726-bewerkt

Stage

  • Maas theater en dans, lessenreeksen over verbeelding aan kinderen van leeftijd 4-8. Maker tijdens de ART-dagen 2024.
  • Jeugdtheaterhuis Gouda, Workshop ontwikkeld en uitgevoerd als randprogrammering rondom de eindvoorstelling van de vooropleiding.
  • Oostpool educatie Jong Oostpool, workshop ontwikkeld voor voorstelling Edward II
  • Het zuiderlijk toneel; randprogrammering onderzoek > STICKHER “Did she stick with you”
  • Regie voorstelling PACT+ Amsterdam, 'Ticket to the moon.'
  • Regieassistentie bij 'Verloren Herinnering' van Godelieve Meijers.
  • PACT+ Amsterdam, theaterlessen in fysiek spel en tekstbehandeling
  • Theater Havo/Vwo Rotterdam, theaterlesreeksen jaar 2 in werken met verbeeldingskracht en Sonnetten van Shakespeare.

Afstudeervoorstelling

This is definitely not a story about witches.

 

In de voorstelling THIS IS DEFINITELY NOT A STORY ABOUT WITCHES geeft DrieVrouwen; Fabiënne Rutten, Joëlle Vaartjes en Minne Thomas, in een concertante performance, stem aan een feministisch perspectief op de West-Europese heksenjachten die plaatsvonden tussen de 15e en 18e eeuw. 

 “It’s the oldest fucking trick of toxic masculinity.” 

In vurige teksten en door middel van humor bevragen ze de invloed van de heksenvervolging op de sociale, maatschappelijke en politieke posities van vrouwen toen en nu. Welke sporen hebben de heksenjachten achtergelaten in de huidige samenleving en in de levens van deze 3 vrouwen? 
Op een moderne brandstapel proberen ze door middel van muzikale theatrale scenes, het huidige patriarchaat te deconstrueren en zoeken ze naar een herdefiniëring van de heks.

De voorstelling speelde op het Amsterdam Fringe Festival 2023.

Wie ben je als maker/kunstenaar?

Als artist-educator ben ik iemand die graag collectief samenwerkt. Ik vind het niet alleen heel leuk, maar ook nodig om te werken met en voor de ander. Ik ben van mening dat we groeien door te delen. Samen onderzoeken we vanuit een gedeelde noodzaak welk verhaal er nu verteld moet worden.

Ik werk altijd vanuit een maatschappelijk thema/probleem. Hierbij doe ik beroep op mijn eigen intrinsieke activisme. Ik heb eerder gewerkt vanuit bijvoorbeeld femicide, het patriarchaat en de klimaatverandering. Ik werk graag met een ironische toon, om de absurditeit op te zoeken. Ik werk graag multidisciplinair. Ik denk en werk vanuit muziek als ik begin met een artistiek proces. Ik probeer een samenwerking te zien als een collectie, waarin we dan multidisciplinair werken, met een politieke boodschap en altijd met als doel te blijven leren met en van de ander. 

Wat zijn je ambities?

Mijn ambitie is om mij te blijven ontwikkelen op artistiek gebied en om deze kennis te blijven uitwisselen met andere makers, docenten, leerlingen of studenten.

Ik zou willen doorwerken met mijn collectief met Minne Thomas en Fabiënne Rutten om verhalen vanuit ons feministische perspectief te blijven vertellen en mij te blijven ontwikkelen als zowel theatermaker en -speler.

Wanneer ik jaren met plezier op verschillende educatieafdelingen heb kunnen werken, met eigen producties heb kunnen touren en op vooropleidingen heb kunnen lesgeven, hoop ik een plek te creëren waar je heen kan gaan als jonge maker om te kunnen werken aan jouzelf als kunstenaar. Een grote hub waar mensen voor weinig een repetitieruimte kunnen huren, gebruik kunnen maken van (hergebruikt, gerecycled) kostuum en decor, in elkaar een netwerk kunnen vinden (want hoe zonde is het om al je artistieke overwinningen voor jezelf te houden) en begeleiding kunnen krijgen in zaken zoals het schrijven van concepten, subsidieaanvragen of coaching op artistiek gebied. Ik zou dit willen opzetten in een stad of dorp waarin hier nog aanbod voor is.

Als ik dan toch mag dromen, zie ik mijzelf ook internationaal bemoeien met theater- en filmproducties. Hoe uit men de interesse in deze discipline in landen buiten dit prachtige kikkerlandje en waar kan ik bijdragen om deze interesse te vergroten.

Waar haal je je inspiratie uit?

Ik werk altijd graag vanuit historische bronnen. Ze geven mij een context waaruit ik kan putten en mij toe kan verhouden. Wij zijn altijd beïnvloed door de historie en door te kijken naar “toen”, begrijp ik steeds meer het “nu”.

“History is merely a list of surprises. It can only prepare us to be surprised yet again.” - Kurt Vonnegut

Ik haal inspiratie uit de feministische stroming en kijk met dat oog naar hedendaagse maatschappelijke problematiek. Mijn feministisch perspectief wordt vaak geboren vanuit een gevoel van frustratie en onrecht. Zoals de positie van vrouwen in het huidige patriarchaat. Dit onderwerp behandel ik in mijn afstudeervoorstelling.

Ook inspireren de mensen met wie ik werk mij. Wanneer ik samenwerk, ga ik op zoek naar een gedeelde noodzaak over welk verhaal verteld moet worden. Zo heb ik bij PACT met studenten een voorstelling gemaakt over onze gedeelde zorgen over de klimaatveranderingen en ons beeld over de toekomst.

Mijn artistieke motor blijft echter soepel lopen door het gebruik van muziek. Naast dat ik geïnspireerd raak door nummers van bijvoorbeeld Hania Rani, is muziek voor mij ook een regel; alles dat ik maak is muziek. Hoe de tekst wordt gezegd, de Mise en Scène of hoe het decor wordt verschoven is allemaal deel van een groot muzikaal geheel. Het is voor mij een manier van kijken naar dynamiek en artistieke structuren wat voor mij enorm inspirerend werkt.

What is that unforgettable line?
Samuel Beckett

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 7 mei 2024

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.